Copyright 2024 - Custom text here

Tuppi

Suomen Tuppiliitto ry järjestää vuosittain tupen pelaamisen Suomen cupin. Cupin kisoja järjestävät Tuppiliiton alaiset tuppikerhot Keski- ja Pohjois-Suomessa, ja pisteitä jaetaan kuudelletoista parhaalle parille eli 32 henkilölle. Kisoja järjestetään kymmenen kappaletta yhden kisakauden aikana, joka alkaa kesäkuussa ja päättyy toukokuussa Sodankylässä pelattaviin Suomen mestaruus -kisoihin. Näiden kisojen lisäksi järjestetään myös joukkueiden Suo-men mestaruus -kisat, joista pisteitä saavat vain kolme parasta kerhoa. Joka vuosi Suomen mestaruus -kisoissa Tuppiliiton hallitus pitää kokouksen, jossa päätetään, monetko cupin kisat lasketaan cupin kokonaistuloksiin. Kisakaudelle 2016–2017 on päätetty laskea seitsemän osakilpailun pisteet sekä aina kesäki-san pisteet. Kesäkisoissa jaetaan puolet normaaleista cupin pisteistä. Henkilö-kohtaisen cupin lisäksi on myös kerhojen välinen kisa, jossa paras kerho saa pitää seuraavalla kaudella cupin bonuskisan.

Tupen historian selvittäminen on hieman haastavaa, koska mitään asiakirjoja en ole löytänyt alkuajoilta, eikä tupesta ole paljon kirjoitettu muualle kuin lehtiin. Lehtiartikkeleissa täytyy vain lukea vähän kriittisemmin tekstiä, että selviää, mikä on totta ja mikä tarua. Haastattelin myös tupenpelaajia historian osalta ja aika paljon tuli vastauksia, että en ole ihan varma, kun siitä on jo niin pitkä aika. Olen mielestäni kuitenkin onnistunut selvittämään todenperäisyyttä melko hyvin, kun olen vertaillut haastatteluvastauksia ja lehtijutuista selvinneitä tietoja omaan tietämykseeni. Vaikka en olekaan pelannut kilpaa kovin kauan, olen ollut mukana tuppipiireissä syntymästäni lähtien.

Katariina Ryytty

NELJÄN TUPPI

TUPEN HISTORIA

f t g m
Copyright © 2024 Suomen Tuppiliitto ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Joomla! on vapaa ohjelmisto ja julkaistu GNU/GPL-lisenssin alla.